img80891

Detroit: rond 1950 een stad van betekenis met bijna 2 miljoen inwoners. Anno 2014 wonen er nog zo’n 700.000 mensen. Van de florerende auto-industrie van weleer is vandaag de dag weinig meer over. En dat heeft de stad aan de rand van de afgrond gebracht. Leegstand, verpaupering en lege percelen bepalen het stadsbeeld. De eens prachtige Victoriaanse huizen in de schaduw van downtown zijn nu te koop voor enkele dollars.

Afgelopen zomer vroeg de stad haar faillissement aan, om een schuld van meer dan achttien miljard dollar te kunnen saneren. Vorige maand heeft een federale rechter de faillissementsaanvraag goedgekeurd. Daarmee is Detroit de grootste failliete gemeente uit de Amerikaanse geschiedenis.

Echter, achter het beeld van verval en verloedering gaat ook een ander beeld schuil. Een klein maar groeiend deel van de bevolking is de treurnis beu en werkt met veel enthousiasme aan een nieuwe stad. Een stad die gelooft in eigen initiatief, een stad die kleinschaliger is vanuit de projecten die er plaatsvinden, een stad die meer verantwoordelijkheid bij de burgers legt en een stad waar zeker op het creatieve vlak veel te beleven is. Zal dit nieuwe elan de stad er op den duur weer bovenop helpen? Heeft Detroit een toekomst? …is nu hét moment om in Detroit te investeren?

[wpsqt name=”Investeren in Detroit” type=”poll”]

Mocht je als antwoord een ja invullen, stuur ons dan je naam en e-mailadres om te kijken hoe we samen eea waar kunnen maken.


1 reactie

Marco Koopman · 03/02/2014 op 18:55

Zinvolle manier om meer kansen te kunnen overzien in een markt die met grote waarschijnlijkheid ‘booming’ kan zijn, doordat zowel het herstel in de VS als de ambitie en het belang van burger-initiatief/-participatie om de stad eindelijk in en door een transformatie-proces te krijgen. In die zin interessante propositie om kennis te nemen van wat zich daar afspeelt, in combinatie met mogelijkheden tot directe inbreng of participatie.
Marco Koopman, Skoop Transformatie Management

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.