Hoe kunnen we verleidende en afzetbare woningen ontwikkelen tegen beperkte plankosten? Anders gesteld: hoe kan een hoofdzakelijk rationeel ontwikkelproces optimaal aansluiten bij het afwegingsproces van de woonconsument dat voor het grootste deel gebaseerd is op emotie? Een van de uitdagingen waar ontwikkelende partijen mee te maken hebben. Vooral in huidige tijden van scherpe concurrentie en beperkte financieringsruimte is de balans tussen efficiënte planontwikkeling en het realiseren van woningen en buurten die potentiële doelgroepen weten te raken cruciaal. Want waar de ratio belangrijk is voor een slimme en rendabele ontwikkeling van een woning, is emotie de sleutel tot verleiding.

Een effectieve stap daarin is het aan de voorkant van het planproces in gesprek treden met de potentiële klant. Bijvoorbeeld via digitale platforms, workshops, panels of interviews. Door vroegtijdig het gesprek aan te gaan met geïnteresseerde kopers/huurders en door te vragen naar hun leefstijl, dagbesteding, afwegingen en gevoeligheden, komen de persoonlijke verleidingen van een huis en een buurt boven tafel. Naast doelgroepenkennis en klantenbinding levert dit waardevolle input voor een efficiënter ontwikkelproces. Immers, door precies te weten wat doorslaggevend is voor de klant, kun je juist die elementen in het product of in de marketing opnemen die de potentiële klant over de streep kunnen trekken en besparen op elementen die de doelgroep weinig zeggen.

Bij elkaar genomen zijn de gesprekken met potentiële klanten een waardevol instrument voor meerdere doelen:

  • Vroegtijdige klantenbinding en daarmee eerder verzekerd zijn van afzet
  • Vroegtijdig weten wat de klant doorslaggevend vindt en daarmee in staat zijn om op efficiënte wijze woningen en buurten te maken die optimaal aansluiten bij de marktvraag
  • Toetsen wat de eerste geïnteresseerden in het plan heeft aangesproken en dit benutten voor de verdere marketing van het project
  • Algemene kennis over doelgroepen vergroten en aanscherpen naar lokale context
  • Toetsen van reeds ontwikkelde projecten, om vervolgens in de nieuwe ontwikkeling slimme koppelingen te maken met bestaande plattegronden en ontwerpen
  • Onderscheidend zijn met een ontwikkeltraject in co-creatie met bewoners
  • De eerste geïnteresseerden tot ambassadeur maken van het project

zoelen
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *