Trend Manifest Bouw: Trend Top 3
Trends betalen niet de energierekening, maar voorkomen wel dat u er over 10 jaar nog eentje heeft. Dit is de Trend Top 3 Bouw & Vastgoed van het Trendinstituut Bouw. Een Trend Manifest dat de komende 10 jaar kan dienen als gids voor vernieuwing en innovatie van de bouw.

1.    We printen alles

2.    We delen en hergebruiken alles

3.    We bouwen zelf & samen

Deze inzichten zijn gebaseerd op de 10 Trends, 10 Voorspellingen Stad & Energie, 10 Innovaties en 4 Trendgetallen uit het boek Welcome to the Future Cloud – 2025 in 100 Predictions van futurist Marcel Bullinga. Trendinstituut Bouw heeft ze toegepast op bouw en vastgoed.

 

Tien voorspellingen Energie & de Stad. Rond 2025…

1. De meeste landen hebben lokale, groene, energiebronnen van miniformaat. Een mix van hernieuwbare energiebronnen en schone fossiele brandstoffen, van bio-energie en lichaamsenergie. Deze goedkope en overvloedige Energy Unlimited heeft geleid tot een wereldwijde economische opleving. Het zorgde wereldwijd voor miljoenen goed betaalde banen, herstelde de natuur, verminderde de hoeveelheid oliegeld die gebruikt kon worden voor terrorisme, en stimuleerde de opkomst van een wereldwijde middenklasse.

2. Het gebruik van product-printers (zeg maar ‘persoonlijke fabrieken’), sociale robots zonder woon-werkverkeer en virtuele mobiliteit (reizen via het scherm) heeft de noodzaak voor transport wereldwijd verminderd. Dit heeft bijgedragen aan een wereldwijde economische opbloei.

3. De meeste dure, grote, beveiligde energie-installaties zijn verdwenen. Kleine, goedkope ‘huishoud-versies‘ in miniformaat van elke energiebron zijn normaal.

4. De meeste landen hebben het lage rendement van bestaande energiebronnen flink opgeschroefd.

5. De meeste landen zijn gestopt met consumentensubsidies voor energie-installaties. In plaats daarvan gebruikten ze het geld om goedkope en kwalitatief hoogwaardige energie alternatieven te ontwikkelen.

6. De meeste landen zijn gestopt met CO2-belasting en CO2-opslag. In plaats daarvan ontwikkelden ze manieren om CO2 om te zetten in brandstof.

7. Alle nieuwe Aziatische megasteden zijn grotendeels zelfvoorzienend voor wat betreft energie, grondstoffen en voedsel. ‘Stadsboerderijen’ zijn normaal.

8. Uw huis is uw persoonlijke energie-fabriek. Het produceert lokale energie. Het is ‘offgrid’ en ‘unplugged’. Overtollige energie deelt u met de buren.

9. Uw auto is zelfrijdend en elektrisch. Hij is plugged. U tankt thuis. De auto is de accu van uw huis.

10. Uw lichaam is uw persoonlijke energiefabriek. Wandelen produceert energie voor uw mobieltje.

 

 

Tien trends vormen het gezicht van de toekomst

1. VIRTUEEL. Hyperrealistische communicatie. Offline en online is hetzelfde. Fysiek is virtueel. Een huis of een website binnengaan is hetzelfde. Online is standaard, offline een keuze.

2. GLOBAAL. Een wereldwijde arbeidsmarkt, wereldwijde beeldschermdiensten, wereldwijde kwaliteitsnormen creeren een platte, freelance, hypercompetitive economie met minder barrières voor communiceren & zaken doen.

3. LOKAAL. Lokale energiebronnen en lokale grondstoffen voor lokaleproductie en lokale consumptie. Krachtige lokale gemeenschappen met lokale rituelen en lokaal geld.

4. MOBIEL. Mobiele mensen betekent: continue stromen van fysieke en virtuele im- migranten. Gaat samen met mobiele media, mobiel betalen, mobiel producten checken, mobiele energie en mobiele kantoren.

5. TRANSPARANT. Transparante kwaliteit van diensten, producten, arbeiden organisaties. Real-time benchmarking en publieke ranglijsten maken de  kwaliteit (of het gebrek daaraan) van organisaties en professionals zichtbaar. De lokatie van mensen is transparant, mits ze toestemming hebben gegeven. Privacy is een (betaalde) keuze.

6. INTELLIGENT. Producten worden intelligent. Ze bezitten een eenvoudige vorm van bewustzijn en kunnen reageren op verandering. Auto’s, huizen en boerderijen veranderen in robots.

7. PREVENTIE. Preventie van ziekte, medicijnengebruik, ongelukken, mobiliteit, goederentransport, energie, fraude & criminaliteit.

8. CHECK. Check elke claim direct op straat en in de winkel. Check de veiligheid van gebouwen, check de identiteit van mensen, check de claim van een product of advertentie.

9. ZELF. U bent de baas: zelfbediening, zelfbeheersing, zelfkracht, zelfzorg,  zelfmanagement. Maar ook zelf betalen: u bent meer verantwoordelijk voor uw eigen pensioen, onderwijs en gezondheid.  Bovendien zijn materialen, produkten, organisaties, systemen en steden zelfreinigend, zelfvoorzienend, zelfherstellend, zelfhelend, self-managing, zelforganiserend en zelfregulerend.

10. DELEN. Deel ideeën, deel logistieke en produktie-capaciteit met collega’s, clienten en concurrenten voor snelle innovatie.

 

 

Vier trendgetallen vormen het gezicht van de wolk

TREND GETAL 0: 0-emissie huizen & 0-emissie  auto’s; 0-energie huizen &  0-energie auto’s; 0-gif eten; 0-afval; 0-lawaai; 0-olie producten; 0-olie brandstoffen; 0 olie afhankelijkheid; 0-onderhoud; 0-voorraad; 0-transactiekosten, 0-overschakelingskosten; 0-faalkosten; 0 ‘provider lock-in’ ; 0-handleiding; 0-wachttijd; 0-reactietijd; 0-transactiekosten; 0-papier. In het kort: 0-ellende producten!

TREND GETAL 1: 1 persoonlijk, wereldwijd dashboard; 1 persoonlijk mobieltje; 1 wereldwijd inkomen; 1 wereldwijd paspoort; 1mobiliteitspas; 1 wereldwijde identiteit; 1 wereldwijde zwarte doos voor auto’s; 1 betaalkaart; 1 afstandsbediening; 1 wereldwijde sociale zekerheidskaart; ‘1 stop shop’; 1 wereldwijde arbeidsmarkt; 1 wereldwijde standaard voor opleidingen; 1 loket voor communicatie tussen overheid en burger; 1 voor luchtverkeer;  1 overheidsvergunning; 1 wereldwijd plat belastingtarief; 1 wereldwijde kwaliteitsstandaard voor producten en diensten.

TRENDGETAL 2: We leven in 2 werelden tegelijk. 2 werelden, 2 culturen, loyaliteiten. Duaal leven, hybride leven, Yin Yang leven, &-leven, de sandwich-wereld.

De verschillen vervagen tussen voorheen gescheiden werelden: online EN offline, fysiek EN virtueel, jong EN oud, groen EN winst, werken EN spelen, kantoor EN thuis, privetijd EN werktijd, high tech EN high touch, amateurproduct EN professioneel product, homo EN hetero allianties.

Innovatie gaat over combineren, over het beste van 2 werelden. Innovatie betekent grenzen overschrijden, de grens tussen voorheen gescheiden werelden laten vervagen, nieuwe of onmogelijk lijkende combinaties creëren.

TREND GETAL 6-: het Slechte Getal! In de toekomst zal persoonlijke of organisatorische middelmatigheid het niet meer redden. Excelleren is In.