In een avontuurlijke wijk is het anders thuiskomen. Ontspannen thuiskomen. Enthousiast thuiskomen. Opgewekt naar de supermarkt wandelen. Lekker buiten spelen. Net iets bewuster genieten van de natuur, door al het uitbundige groen en water in de buurt en de landelijkheid om de hoek. Blij worden van die leuke details in de wijk, van iconen en verhalen, van je eigen verstopte lievelingsplekjes. En van expressieve architectuur. In een avontuurlijke wijk voel je je vrij om je ei kwijt te kunnen. Er is ruimte voor leuke initiatieven en creatieve uitspattingen. Een avontuurlijke wijk = verrassend, enerverend, ontspannen en creatief (niet saai!!). En hartstikke natuurlijk……

De aankomende tien jaar ontwikkelt Heijmans zo’n 900 nieuwe woningen in Parijsch – een nieuwbouwlocatie in het westen van Culemborg. De langere ontwikkelperiode, gecombineerd met grote omvang en het hoge ambitieniveau van de ontwikkeling, vraagt om een strategische marktbenadering. Om voldoende afzet te generen is het zaak om een onderscheidende en spraakmakende gebiedsidentiteit neer te zetten. Een gebiedsidentiteit die de potentiële doelgroepen in het hart raakt, die reuring rondom de ontwikkeling genereert, lokaal en (boven)regionaal nieuwe klanten aantrekt en ambassadeurschap stimuleert. Heijmans heeft Beyond Now gevraagd om deze gebiedsidentiteit te bepalen en te vertalen in richtlijnen voor stedenbouw, architectuur en een succesvolle marketingstrategie.

In een interactief proces met betrokken professionals, lokale helden en potentiële bewoners zijn we op zoek gegaan naar de grondslag voor het verhaal. Een verhaal dat spraakmakend moet zijn, en bijzonder, authentiek en vernieuwend, kloppend, overtuigend en verleidend voor uiteenlopende doelgroepen. Resultaat van de zoektocht: een wijk van avontuur! Met alle programmatische, ontwerptechnische, landschappelijke en marktgerelateerde uitgangspunten die daarbij horen.

Een van de laatste stappen in het proces: de mini-woonmarkt! In een zomers weekend stond de Wijk van Avontuur in de etalage in Utrecht en Culemborg. We bevroegen het winkelend publiek op een ludieke manier waarom zij een wijk van avontuur al dan niet verleidend vinden. De reacties tijdens de twee events bevestigden onze koers en bieden tevens inzicht in de ontwikkelstrategie / fasering en marketing van de nieuwe buurt.

In de aankomende periode wordt de gebiedsidentiteit uitgewerkt in stedenbouw en architectuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *