Oosterwold, “Freeland”. Waar de gemeente Almere met Homeruskwartier, Noorderplassen-West, Overgooi en Nobelhorst al een duidelijk terugtrekkende beweging maakt in de gebiedsontwikkeling, gaat zij in Oosterwold nog een stapje verder. “Voor Oosterwold geldt de onzekerheid van de toekomst als uitgangspunt. Oosterwold koestert het onverwachte en biedt principieel ruimte aan de wensen en de creativiteit van burgers en andere initiatiefnemers. Vooraf wordt alleen het hoognodige vastgesteld, met een set van tien spelregels die het algemeen belang garanderen en een ongekende vrijheid biedt aan iedereen die Oosterwold wil meeontwikkelen,” aldus de structuurvisie. Enkele van die spelregels: zo duurzaam mogelijk en stadslandbouw is de groene drager.

Heijmans/Terra en AM hebben grondpositie in het gebied Oosterwold in Almere. Beyond Now is gevraagd om samen met hen een bijzonder, verleidend woonconcept te ontwikkelen en een aanzet te geven voor het te volgen proces in het kader van de gebiedsmarketing. Een opgave die ons op het lijf geschreven is… Mede in samenwerking met ons ‘conceptteam’ zijn we tot eerste grove, innovatieve ideeën en uitgangspunten gekomen. Na een actieve workshop met onze opdrachtgevers [het was goed toeven in de Heijmans ONE] en op basis van relevante statistische gegevens + inzicht in ontwikkelingen elders op de markt, werken we inmiddels aan de vertaalslag naar een realistisch doch spraakmakend programma voor de locatie. Daarbij geven we tevens een doorkijk naar een kansrijke marktbenadering. Enkele van onze overtuigingen bij de conceptontwikkeling:

  • Niet standaard maar bijzonder: het concept moet onderscheidend zijn om mensen vanuit een grote omtrek te verleiden, of de nadelen van de onontgonnenheid van het gebied te overwinnen
  • Durf te kiezen: niet polderen tussen uiteenlopende (sterke) verhalen, waarmee de resultante uitdraait op een nieuwe gemiddelde woonbuurt die niet verleidend genoeg zal zijn om mensen aan Oosterwold te binden
  • Hang het concept op aan een overtuiging: waarom bestaat dit concept?
  • Het concept moet aanknopingspunten bieden voor ‘extreme’ en ‘lichte’ uitwerkingen
  • Mogelijkheden tot slimme fasering (early adopters – late majority)
  • Kansrijke verbindingen met buurinitiatieven / bestaande gebruikers in het gebied aangrijpen
  • Wonen? …leven!

 


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.