Marktconsultatie Prins Bernhardpark
…Met zestien mensen zitten we aan de keukentafel in Landgoedboerderij De Judithhoeve. Een knusse setting. Voor ons een flinke kop groentesoep, buiten de bomen en beesten van Losser. Zo wanen we ons in de landelijke sferen van Twente, ofwel in stijl van het niet-stedelijke karakter van Prins Bernhardpark…
Samen met Area Development Twente (ADT), gebiedsregisseur voor de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente en omgeving en initiator van dit project, organiseren Alex Sievers en Annelies van der Nagel de marktconsultatie voor de locatie Prins Bernhardpark in Enschede. Deze bijzondere ontwikkellocatie ligt midden tussen Enschede en Oldenzaal, omringd door natuur en is tegelijkertijd goed ontsloten. In zijn uiterlijke verschijningsvorm is Prins Bernhardpark wat in zichzelf gekeerd. Prins Bernhardpark is daarmee een woonomgeving die net wat anders is. Dit biedt kansen om een apart soort aanbod van huizen en woonbeleving te creëren, gebruik makend van het eigenzinnige karakter van de plek.
Om Prins Bernhardpark optimaal te kunnen positioneren, kiezen we voor een ontwikkeltraject vanuit een sterk consumentgerichte benadering en waarbij marktpartijen vanaf het begin van de ontwikkeling zijn aangehaakt. Het traject gaat uit van het delen van kennis. We hebben elkaars kennis, ervaring en inzet tenslotte nodig om ontwikkelingen als Prins bernhardpark tot een succes te maken.
Conceptuele stap
Eerste onderdeel van het traject is een conceptuele stap met betrokken professionals van de gemeente Enschede, ADT en wij. Vanuit een open houding is nagedacht over kernwaarden, trends, ambities en ontwikkelrichtingen voor de plek. De uitkomsten van de sessie zijn een handreiking naar de marktpartijen.
Romantiek, Avontuur en Harmonie. Deze drie kernwaarden brengen wat ons betreft het beste de duurzame kwaliteit van de locatie in beeld. Daarmee zijn ze een waardevolle procesreferentie om bij moeilijke afwegingen die in de loop van het ontwikkeltraject voorbij komen weer naar terug te grijpen als elementen die we echt belangrijk vinden. En een mogelijke inspiratiebron voor de deelnemende marktpartijen in de stappen na de hiervoor benoemde conceptuele stap.
Eerste sessie met marktpartijen
Vervolgens zitten we met de betrokken marktpartijen aan tafel. Meacasa, Hegeman, Hurks, Coresta, Syntrus Achmea, CON, Proplan, Nijhuis en IAA Stedenbouw en Landschap stellen zich voor aan de hand van hun visie en houding en door de eerste ideeën voor de locatie te delen. Op basis daarvan kijken we vervolgens naar verbindingen in inhoud en proces. Het doel van vanmiddag: meer inzicht in de eerste contouren van een kansrijke en marktconforme invulling van Prins Bernhardpark en de doelgroepen die we daarmee kunnen bedienen, inzicht in aanknopingspunten voor een gezamenlijke uitwerking en, voor iedereen, meer gevoel bij de ontwikkeling en elkaars ambities daarin. Conclusies en aandachtspunten zijn tegelijkertijd input voor de volgende bijeenkomst.
0 reacties